Saarna Alavan kirkon 50-vuotisjuhlamessussa, radiojumalanpalvelus

 

Palmusunnutain evankeliumi Joh. 12: 12-24

Seuraavana päivänä levisi tieto, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin. Ihmiset, joita oli saapunut juhlille suurin joukoin, ottivat palmunoksia ja menivät häntä vastaan huutaen: 

– Hoosianna! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä, Israelin kuningas!
Jeesukselle tuotiin aasi, ja hän nousi sen selkään, niin kuin on kirjoitettu:
– Älä pelkää, tytär Siion, sinun kuninkaasi tulee! Hän ratsastaa nuorella aasilla.
Opetuslapset eivät vielä tuolloin ymmärtäneet tätä, mutta kun Jeesus oli kirkastettu, he muistivat, että hänestä oli näin kirjoitettu ja että hänelle myös oli tapahtunut niin.
Ne, jotka olivat olleet Jeesuksen mukana, kertoivat, miten hän kutsui Lasaruksen haudasta ja herätti hänet kuolleista. Tämän vuoksi, kuultuaan millaisen tunnusteon Jeesus oli tehnyt, ihmiset lähtivät joukolla häntä vastaan. Fariseukset puhuivat keskenään: ”Näettekö? Mikään ei auta. Koko maailma juoksee hänen perässään.”
Niiden joukossa, jotka olivat tulleet juhlille rukoilemaan Jumalaa, oli myös muutamia kreikkalaisia. Nämä tulivat Filippuksen luo – sen, joka oli Galilean Betsaidasta – ja sanoivat: ”Me haluaisimme tavata Jeesuksen.” Filippus meni puhumaan asiasta Andreakselle, ja sitten he molemmat menivät Jeesuksen puheille.
Jeesus sanoi heille:
”Hetki on tullut: Ihmisen Poika kirkastetaan. Totisesti, totisesti: jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon.”

*****

Rakkaat sanankuulijat, sisaret ja veljet Kristuksessa,

Tänään palmusunnuntaina tiellä vaeltaa monenlaista väkeä. Ensinnäkin tänään täällä Kuopion kaduilla on liikkeellä kevätsiivousta tekevä lakaisukoneiden armeija, joka yrittää puhdistaa kadut hiekasta. Ilmassa pölisee, mutta jonkun se pitää sekin siivoushomma tehdä.

Tänään on liikkeellä myös ujoja, mutta urheita virpojia. Virpomisen tarkoitus on toivottaa onnea, terveyttä ja Jumalan siunausta: ”Virvon varvon, tuoreeks terveeks, tulevaks vuodeks, Jumala sinua siunatkoon”. Tai karjalaisen sanonnan mukaan: ”Virvon varvon vitsasella, tällä pajunoksasella, Herramme Jeesuksen Kristuksen Jerusalemiin ratsastamisen muistoksi. Jumala sinua siunatkoon.”

Siunaus tarkoittaa sanamukaisesti hyvän puhumista ja hyvän toivottamista, ja siten Jumalan hyvyyden välittämistä. Hyvän puhumista ei tänään ole liikaa. Kukapa sopisi välittämään tällaista hyvyyttä paremmin kuin viaton lapsi. Avataan heille ovi ja otetaan heidät vastaan. Vastalahjaksi sopii parhaiten pääsiäismuna, ylösnousemuksen symboli. Rahalahjoja tai kasvomaalauksia ei tarvita, hyvä tahto on tärkein.

Virpojien lisäksi tiellä kulkee tänään myös äänestäjiä. Tänään on kansanvallan suuri juhlapäivä, kun valitsemme 200 edustajaa tekemään suuria päätöksiä puolestamme. Sinä, joka katsot politiikkaa katsomosta, muista apostoli Paavalin sana: ”Ei ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa” (Room. 13). Sinä, joka tulet valituksi eduskuntaan, muista Jeesuksen opetus: ”Se, joka teistä tahtoo tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija” (Matt. 20).

Olen seurannut pitkään politiikkaa ja julkista keskustelua. En lakkaa ihmettelemästä, kuinka ajattomasti palmusunnuntain ja pitkäperjantaina väliset tapahtumat sopivat kuvaamaan politiikan maailmaa ja ihmisluontoa. Kuinka nopeasti kansansuosio vaihtuu kansantuomioon! Jeesuksen kohdalla iloinen hoosianna-tervehdys vaihtui vain neljässä päivässä ristiinnaulitse-huutoon. Tuskinpa näin jyrkkä muutos tapahtui itsestään. Myös tuolloin oli niitä, jotka muokkasivat kansan mielipiteitä ja syöttivät valeuutisia nuotiopiirien keskusteluihin. Informaatiovaikuttaminen on uusi sana, mutta vanha ilmiö.

Kun tänä iltana moni eduskuntavaaliehdokas astelee vaalivalvojaisiin omien kannattajien eteen, jokainen heistä toivoo saavansa samanlaisen vastaanoton kuin Jeesus ratsastaessaan Jerusalemiin: että voisin astua kannattajieni eteen juhlittuna sankarina, uutena kansanedustajana. Puolueen puheenjohtaja toivoo kävelevänsä kannattajiensa eteen keulakuvana, joka johdatti puolueen vaalivoittoon tai ainakin torjuntavoittoon. ”Hoosianna, siunattu olkoon hän.”

Mutta kaikki eivät voi voittaa eivätkä päästä läpi. Julkisuuden ja politiikan maailmassa monen ehdokkaan osa saattaa muistuttaa enemmän niitä tapahtumia, joista kerrotaan tulevan kärsimysviikon evankeliumissa: kuulustelua, syytöksiä, julkista arvostelua. Ystävätkin kääntyvät vastaan ja sanoutuvat irti: en tunne tätä ehdokasta. Vaikka ristille ei sentään naulita kirjaimellisesti, julkinen teilaus voi tuntua nykyajan häpeärangaistukselta.

Poliitikko, taiteilija, urheilija, yritysjohtaja, elokuvaohjaaja tai muu julkisuuden henkilö voi olla tänään juhlittu sankari, mutta huomenna kaikkien halveksima sylkykuppi. Sosiaalinen media tekee julkisesta teilauksesta entistä nopeampaa ja mielivaltaisempaa. Yksi harkitsematon sanamuoto tai väärä huhu voi tuhota maineen ja viedä työn. Iloinen Hoosianna-tervehdys vaihtuu salamannopeasti verenhimoiseen Ristiinnaulitse-huutoon.

Jos tahdot olla hyvän tahdon ihminen ja varsinkin kärsivän Kristuksen seuraaja, sinun ei tulee koskaan eikä missään osallistua tällaiseen verenhimoiseen Ristiinnaulitse-kuoroon. Kunnioittavasti ja totuudellisesti pitää puhua jokaisesta ihmisestä, myös heistä, joiden kanssa olet eri mieltä.

Sisaret ja veljet Kristuksessa, virpojien ja äänestäjien lisäksi tänään on liikkeellä myös hän, joka päivän evankeliumissa tulee luoksemme aasilla ratsastaen. Suuret sotasankarit ovat aina ratsastaa rymäyttäneet kaupungin portista sisään mahtipontisesti korskealla oriilla. Sellainen herättää kunnioitusta ja vähän pelkoakin. Vanhan testamentin kuvakielessä sotasankarit ratsastavat hevosella, mutta aasilla ratsastava on rauhan asialla. Tänään Kristus ratsastaa luoksemme vaatimattomasti ja nöyrästi tavallisella aasilla. Mutta kuka on tämä Jeesus ja miksi hän ratsastaa Jerusalemiin?

Evankeliumissa Jeesus otetaan vastaan kuin maallinen kuningas tai puoluejohtaja. Juutalaisessa perinteessä Hoosianna-huuto oli osoitettu Jumalalle tai kuninkaalle. Myös toivotus ”Siunattu hän, joka tulee Herra nimessä” osoitetaan aina Jumalan valitsemalle kuninkaalle. Kuninkaan vastaanottamiseen käytettiin myös nimenomaan palmunlehviä, eikä se ollut aivan yksinkertaista. Ylhäällä vuoristossa sijaitsevassa Jerusalemissa ei kasva taatelipalmuja. Mahdollisesti galilealaiset pyhiinvaeltaja olivat tuoneet palmunlehvät matkan varrelta alhaalla Jerikosta 30 km:n päästä tai sitten niitä oli jäljellä äsken päättyneestä sukkot-juhlasta eli lehtimajanjuhlasta.

Kaikesta syntyy vaikutelma, että Jeesusta pidetään poliittisena messiaana, puoluejohtajana, joka yhdistää kansan, ajaa roomalaiset maasta ja toteuttaa kansallisen unelman poliittisesta itsenäisyydestä. Jeesuksen oppilaat ymmärsivät vasta pääsiäisen jälkeen, että tämä ei ollut Jeesuksen tehtävä. Tämä on hyvä myös meidän ymmärtää. Jeesus Kristus ei ole poliitikko, joka ratkaisee puolestamme, miten sote uudistetaan perustuslain mukaisesti. Hän ei ole tiedemies, joka etsii selityksiä luonnonilmiöihin.

Hänen kasvoiltaan loistaa Jumalan armo, totuus ja rakkaus. Hän on sinun ja meidän Vapahtajamme, joka on tullut pelastamaan meidät synnin, kuoleman, väkivallan ja kaiken pahan vallasta. Hän on rauhan ruhtinas, joka on tullut tuomaan rauhan sinun ja Jumalan välille. Siksi hän tahtoo alentaa itsensä ja astua alas sinun vierellesi myös tänään.

Tänään Kuopion Alavan kirkko täyttää 50 vuotta. Moderni, harmaasta betonista rakennettu kirkko on aina herättänyt keskustelua. Mutta se myös puhuttelee monia. Erityisen rakkaaksi se on tullut monille nuorille, sillä Alavan seurakunta tunnetaan vahvasta panostuksesta lapsiin ja nuoriin.

Mikä tässä kirkossa on niin erityistä? Olet ehkä huomannut, että useimmissa kirkkorakennuksissa alttari rakennetaan kirkkosalin lattiaa korkeammalle. Tämä ei johdu vain käytännön syistä, siitä, että alttarin halutaan näkyvän paremmin kirkon perällä istuville. Alttarin kohottamisella on myös teologisia syitä: Alttari sijoitetaan tavallisesti kirkkosalia ylemmäs siksi, että astuessamme sinne nousemme ylöspäin, Jumalan todellisuuteen. Alttari on kirkon keskus, jossa toimitetaan Herran pyhä ehtoollinen. Kun astumme ehtoollispöytään, tulemme kosketuksiin pyhän kanssa. Tulemme osalliseksi Kristuksen ruumiista ja verestä ja siten hänen armostaan ja rakkaudestaan.

Alavan kirkossa alttari on kuitenkin poikkeuksellisesti kaikkein alimpana, seurakuntalaisiakin alempana. Se tuo mieleen Jumalan rakkauden uhritien: Kristuksessa hän tulee tänne alas meidän luoksemme ja asettuu meidän vierellemme. Täällä kukaan ei kulje niin alhaalla, etteikö Kristus olisi siellä.

Tästä Jumalan rakkauden uhritiestä puhuu myös päivän epistolateksti. Tutkijat pitävät sitä yhtenä varhaisimpana jumalanpalvelushymninä. Se kertoo Kristuksen tyhjentymisestä ja itsensä alentamisesta, josta kreikkalaiset käyttivät termiä kenosis. Siksi sitä kutsutaan kenosis-hymniksi.

Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli.

Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen, vaan luopui omastaan.

Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi.

Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa, hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti.

Sen tähden Jumala on korottanut hänet yli kaiken ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman.

Jeesuksen nimeä kunnioittaen on kaikkien polvistuttava, kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla,

ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: ”Jeesus Kristus on Herra.”

Sisaret ja veljet, kutsun teitä mukaan hiljaisen viikon hengelliselle matkalle kohti pääsiäisen iloa. Tänään ja alkavalla viikolla saamme osallistua hiljaisen viikon ahtikirkkoihin, kirkkokonsertteihin tai rukoushetkiin. Niihin kutsun sinua seuraamaan kärsivää Kristusta, jonka yhteyteen sinut on kastettu.

Kutsun sinua seuraamaan häntä ehtoolliselle kiirastorstaina, Golgatalle pitkäperjantaina ja tyhjälle haudalle pääsiäisyönä tai -aamuna.

Kutsun sinua pois kaikista ryhmistä, joissa huudetaan Kristukselle tai toisille ihmisille ”Ristiinnaulitse”. Kutsun sinua liittymään siihen joukkoon, joka toivottaa Rauhan ruhtinaan tervetulleeksi laulamalla: Hoosianna, siunattu hän, joka tulee Herran nimeen.

Kutsun sinua pääsiäisen matkalle kohti totuutta, vapautta ja iankaikkista iloa.