Kristus nousi kuolleista – konkreettisesti nousi!

Kristityille Jeesuksen ruumiillinen ylösnousemus merkitsee ilouutista: Kristuksessa Jumala voitti synnin ja kuoleman vallan ja antoi meille pelastuksen. Taivas on avoin kaikille tämän sanoman vastaanottaville. Ja me voimme saada siitä esimakua jo tässä elämässä.

Mutta sanoma ylösnousemuksesta myös hämmentää. Se rikkoo odotuksia ja arkikokemustamme. Ei ihme, että se pyrittiin haastamaan jo antiikin aikana.

Näennäinen kuolema -selityksen mukaan Jeesus otettiin ristiltä puolikuolleena, mutta virkosi myöhemmin. Roomalaiset sotilaat eivät kuitenkaan olleet ammattitaidottomia: he pohjustivat kuolemaa raa’alla kidutuksella ja varmistivat kuoleman pistämällä keihäällä kylkeen. Näin tehtiin myös Jeesukselle.

Salaliitto-selityksen mukaan opetuslapset varastivat ruumiin ja keksivät koko jutun ylösnousemuksesta. Mutta miksi he olisivat valehdelleet? Jos lyöt vetoa väärän messiaan puolesta, joko luovutat tai etsit uuden ehdokkaan, mutta valehtelu ei kannata.

Jeesuksen kohtalo ei mitenkään vastannut juutalaista messiasodotusta. Olisi ollut hulluutta tyrkyttää juutalaisille itsekeksittyä ajatusta ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta messiaasta. Apostolit olivat niin vakuuttuneita Jeesuksen ruumiillisesta ylösnousemuksesta, että he olivat valmiit kärsimään ja kuolemaan sen puolesta. Ja niin he tekivätkin.

Siirretty ruumis -selityksen mukaan Joosef Arimatialainen siirsi Jeesuksen ruumiin ensin kalliohautaan ja sitten muualle. Juutalainen laki kuitenkin kielsi ruumiin siirtelyn uuteen hautaan. Hypoteesi ei selitä Jeesuksen ilmestymisiä eikä apostolien lujaa uskoa. Matteuksen mukaan Pilatus käski sotilaita vartioimaan hautaa.

Hallusinaatio-selityksen mukaan apostolit kärsivät surun aiheuttamasta joukkopsykoosista ja lohduttivat itseään toipuakseen järkytyksestä. Mutta juutalaisten perusvakaumusten valossa vainajan ilmestyminen näyssä ei olisi ollut merkki siitä, että hän elää, vaan siitä, että hän on kuollut.

Uuden testamentin selitysopin professorin Lars Aejmelaeuksen mukaan kuvaukset Jeesuksen ilmestyksistä olivat ruumiillisia, aineellisia ja konkreettisia, eivät henkisiä tai mielensisäisiä. Niitä tapahtui eri tilanteissa eri ihmisille. Et voi siirtää subjektiivista kokemustasi toiselle, varsinkaan sellaiselle, jota et ole nähnytkään.

Ajatus Jeesuksen ruumiillisesta ylösnousemuksesta ei vastaa arkikokemustamme. Ei ennen eikä nyt.

Silti juuri siitä tuli kristinuskon alkuräjähdys. Se oli hyvä sanoma, joka antoi ilon ja toivon. Sitä oli yksinkertaisesti pakko kuuluttaa kaikille. Siksi se levisi. Ja siksi se leviää yhä.

Kristus nousi kuolleista – todellisesti, konkreettisesti ruumiillisesti. Ja kuolemallaan kuoleman voitti!